ANKETA – CENY V GRAFICKÉM DESIGNU

Publikoval dne 24. 1. 2011, 12:52 v kategorii Články, Grafický design, Soutěže, Výběrová řízení

Zajímalo by vás, jaké ceny jsou v grafice „běžné“? V červenci 2010 zveřejnily časopisy Font a Typo anketu, jejímž cílem bylo zjistit průměrné ceny za služby týkající se grafického designu v České republice.

V anketě bylo osm různých typů prací (logo, výroční zpráva, inzerát, novoročenka, plakát nebo třeba cena za sazbu jedné strany knihy). Redakce obou periodik zajímaly reálné ceny, jaké si čeští designéři účtují. S jejich svolením zde publikujeme kompletní článek:

Anketa na téma cen v grafickém designu (Font 114, strana 58).pdf

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Komentáře (12)

1. Eva Hradiláková, 26. 1. 2011, 22:00

Nedovedu si představit nakladatele který by dal za A5 hladké sazby beletrie 100 Kč. Podle mých zkušeností by se reálná suma spíš pohybovala mezi 20-40 Kč. Bylo by zajímavé vědět jestli respondenti mají svou představu podloženou konkrétníma zakázkama. Takto se mi zdá jinak zajímavá tabulka trochu nadsazená.

2. Filip Blažek, 27. 1. 2011, 11:17

Paní Hradiláková, máte naprosto pravdu. Částky uváděné u této ukázky byly často zcela nesmyslné, několikrát se objevily cifry převyšující 500 Kč za stránku hladké sazby, maximální cena byla tuším astronomických 2000 Kč. Z ankety bylo partné (i dle struktury ostatních cen), že existují grafická studia, která hladkou sazbu běžně nabízejí, tuto práci rutinně zvládají a účtují si realistické ceny přibližně ve výši, kterou uvádíte. Pak byli lidé, kteří tuto práci evidentně nikdy nedělali, soustředí se třeba na jinou práci, a částku vystřelili od boku. Podle mě je tato část ankety vlastně k ničemu. Ideální by bylo udělat anketu mezi studii, která knižní sazbu nabízejí, tentokrát ale byla anketa otevřena všem. Což zase vedlo k absurdním cenám v jiných případech…

3. Jan Tippman, 27. 1. 2011, 11:51

A nestálo by za to vypustit z výpočtu průměru a mediánu všechny reklamní agentury a započítat jen částky, které dávají smysl? Klidně s očištěním dat pomohu…

4. Eva Hradiláková, 27. 1. 2011, 12:17

Obávám se že to platí pro většinu tabulky. Že dostat se na tyto ceny je sice možné, ale jen ve výjmečných případech lepších zakázek, ale ne v průměru „běžné“ práce.

5. Eva Hradiláková, 27. 1. 2011, 12:22

Stálo by za to zahrnou pouze částky které skutečně někdo vyúčtoval a pak je jedno jestli studio nebo OSVČ a vynechat ty coby kdyby.

6. Jan Tippman, 27. 1. 2011, 16:42

To, co navrhujete ale ze stávajících dat nepoznáme.

7. Eva Hradiláková, 27. 1. 2011, 17:42

To je škoda, ale i tak je to zajímavá tabulka a dobrý nápad na anketu.

8. Lukáš Veverka, 16. 3. 2011, 03:04

Jak jsem psal už když se anketa připravovala: jediný smysl by mělo uvádět ceny za konkretní zakázky s přesně specifikovaným rozsahem práce a zodpovědnosti s uvedením kdy, kde a kdo aa pro koho.
Takhle to dopadá, když se snažíme z našeho oboru udělat pekárnu a tvářit se že prodáváme rohlíky za stejnou cenu od Aše po Ostravu místo velmi individuálních služeb pro velmi individuállní zákazníky.

9. Lukáš Vik, 25. 4. 2011, 13:32

[8] Přesně tak souhlasím s Lukášem.

10. Ondřej Kafka, 26. 4. 2011, 15:04

Podobné ankety jsou skutečně pouze orientační, ale mohou s patřičným komentářem posloužit jako jisté vodítko. Je nutné je samozřejmě brát s rezervou, nicméně v tomto státě, kde jedno ministerstvo nabízí za logo 5 tisíc a druhé platí za totéž několik milionů, je dobré ukázat, že jde v obou případech o extrémy mimo reálné ceny z oboru.
UGD nemá ambice vytvářet nějaké závazné ceníky grafických služeb, protože ctí právo na volný trh. Nicméně vítá aktivity Fontu a Typo, které mohou přispět orientaci na trhu (nejen pro zmíněnou státní správu nebo různé soutěže, ale třeba i pro studenty, kteří neví, kolik asi tak mohou za svou práci požadovat, aby jejich požadavky nebyly ani přemrštěné ani dumpingové).

11. Milada Hartlová, 29. 4. 2015, 13:57

Neuvažujete o nějaké aktualizaci této ankety či novém průzkumu cen? Přece jen již utekl nějaký čas a mnohé se změnilo. Děkuji.

12. Filip Blažek, 27. 10. 2015, 16:10

Paní Hartlová, má-li mít anketa nějaký smysl, musí být odborně připravena a otázky vhodně formulovány. Relevantní výzkum je drahý a nejsme si jisti, jestli natolik užitečný, aby se tato investice mnoha desítek tisíc Kč UGD vrátila. Proto jsme se rozhodli zatím průzkum neopakovat.

Podrobnosti

Vložit komentář






Zobrazit KLASICKOU verzi