Publikoval Filip Blažek dne 29. 1. 2010, 15:16 v kategorii Aktuality, Tiskové zprávy
Národní technické muzeum v Praze uspořádalo výběrové řízení na nové logo. Vítězný návrh vyvolal mezi grafickými designéry velmi negativní reakce. Ostrou kritiku si logo vysloužilo i mezi členy Unie grafického designu, kteří se rozhodli řediteli NTM poslat otevřený dopis s prosbou o přehodnocení volby nového loga. Dopis byl odeslán řediteli Národního technického muzea, panu Mgr. Horymíru Kubíčkovi, ministru kultury České republiky panu prof. Václavu Riedelbauchovi a odborným médiím.
O novém logu se vede žhavá diskuse na stránkách Font.cz, svůj nesouhlas se změnou loga můžete vyjádřit připojením k facebookové skupině Nelíbí se nám nové logo NTM.
Vážený pane řediteli,
obracím se na vás jménem Unie grafického designu, jíž jsem členem a jedním ze dvou mluvčích. Nedávno jsme se seznámili s novým logem vaší instituce. Jelikož jsme přesvědčeni, že volba tohoto loga není dobrá, rádi bychom vás přizvali k dialogu, kde bychom se vám pokusili vysvětlit, v čem spočívají nedostatky nového loga a proč by Národní technické muzeum mělo mít špičkový vizuální styl. Nabízíme vám pomocnou ruku při řešení tohoto problému, neboť si přejeme co nejlepší vizuální styl pro co nejvíce institucí a firem v České republice.
V posledních deseti letech došlo k významné proměně grafického designu, změnil se způsob tvorby logotypů i celkový přístup designérů a klientů ke corporate identity. Logo samo o sobě již není tím hlavním prvkem, ale klíčové je jeho propojení se všemi ostatními elementy vizuální stylu. Síla firemního stylu je ve vzájemné harmonii loga, barev, typografie, obrazů a – a to hlavně – silné a nosné myšlenky.
Jako jeden z porotců prestižní soutěže European Design Awards a redaktor odborného časopisu Typo mám o dění v českém i evropském designu dobrý přehled. Přestože se aktuální trendy v grafickém designu dostávají do České republiky se zpožděním, uvedu dva relevantní příklady, které v poslední době významně obohatily české kulturní prostředí: vizuální komunikace Národní technické knihovny a Národního zemědělského muzea. V obou případech stojí za corporate designem promyšlený a inteligentní koncept, jehož je kvalitní logo pouze pomyslným vrcholem. Mnohé muzejní a výstavní instituce jsou si síly designu vědomy a špičkový vizuální styl využívají ve svůj prospěch.
Národní technické muzeum je významná instituce, která má nezastupitelné místo v srdcích mnoha občanů naší země. Obsahuje mnohé technické unikáty, což expozici činí přitažlivou i pro zahraniční turisty. Bohužel nové logo tomu nenapovídá, svým stylem sděluje, že jde o nezajímavé provinční muzeum. Členům Unie grafického designu je líto, že vizuální prezentace NTM neodpovídá kvalitě, kterou by u tohoto muzea očekávali.
Nové logo je pouhá formální hra bez jakékoli vazby na promyšlený vizuální styl. Logo se nesnaží naznačit, jaké poklady muzeum skrývá a v jak unikátní budově sídlí, nevyvolává žádné pozitivní asociace. Srozumitelné články vysvětlující úlohu loga v grafickém designu najdete na naší webové stránce www.uniegd.cz.
Věříme, že naši nabídku k diskusi přijmete a že společně nalezneme řešení, jehož výsledkem bude kvalitní corporate design, který bude reprezentovat NTM u nás i v zahraničí. Společně chceme špičkový design pro Národní technické muzeum!
Mgr. Filip Blažek
mluvčí Unie grafického designu
1. Martin Neveselý, 1. 2. 2010, 14:33
Dobrý den. Jsem vystudovaný grafik. Mám sice grafické vzdělání, ale nemám odbornou praxi. Tudíž jsem něco mezi amatérem a profesionálem. Proto bych chtěl vyjádřit svůj názor, který se nachází přesně mezi myšlením grafiků profesionálů a „laiků“ (zákazníků a všeobecné veřejnosti). U tohoto loga osobně musím říct, že se mi také moc nelibí, ale chtěl bych komentovat celkový přístup. Profesionální grafici totiž prosazují tvorbu log tak „úžasně esteticky a myšlenkově na úrovní“, až to obyčejnému člověku nedává žádný smysl. Dnešním trendem je, že loga jsou mnohdy nečitelná a rozumí jim jen grafici samotní, ale „neznalci“ (zákaznici dané firmy, …), prostě obyčejní lidé, už ale většinou ne. Jasným příkladem je logo Univerzity Palackého ( http://mm.denik.cz/43/be/univerzita_logo_008.jpg ). Z mého pohledu grafika je to kvalitního logo, graficky na úrovni, ale z mého pohledu „obyčejného uživatele“ mi toto logo naprosto nic neříká a nevidím v něm žádnou souvislost s univerzitou. Stručně řečeno můj názor: Grafici by neměli tvořit loga jen pro grafiky, ale i pro obyčejné lidi.