JAK SI VYBRAT GRAFICKÉ STUDIO

Publikoval dne 11. 2. 2009, 21:09 v kategorii Návody, Výběrová řízení (návody)

Recept na výběr správného studia či designéra, kterému dáte důvěru a svěříte peníze, není úplně jednoduchý. Grafický design je odborná práce a vyžaduje zkušené odborníky. Protože však spadá do vizuální tvorby, uplatňuje se při jeho hodnocení také subjektivní vkus lidí, kteří s ním přicházejí do styku. Přesto nezoufejte — stačí dodržet několik základních pravidel, abyste eliminovali možné problémy a byli s prací „svého“ studia spokojeni. Ze spokojené spolupráce totiž mnohdy vznikne dlouhodobý a oboustranně prospěšný obchodní vztah.

Stanovte si spektrum předpokládaných zakázek

Existuje jen málo designérů, kteří dokáží dokonale pokrýt celou oblast grafického designu. Někdo se specializuje na reklamní grafiku, jiný na firemní vizuální styl, na kulturní oblast či knihy, někdo další na webdesign… Existuje sice řada firem, které nabízejí tzv. „full service“ (obvykle si říkají reklamní agentura), i ty však většinou některé typy prací zadávají externistům nebo je realizují v kooperaci s další společností. Proto je dobré určit si hned zkraje co nejpřesněji rozsah předpokládaných zakázek a následně porovnat, zda korespondují se zkušenostmi a zaměřením vyhlédnutého studia.

Prohlédněte si pečlivě portfolio kandidátů

Většina designérů má vlastní webové stránky s ukázkami již realizovaných zakázek. Máte jedinečnou možnost prohlédnout si nezávazně desítky ukázek a rozhodnout se, kterého studio nabízí styl nejvíce vyhovující vašemu cítění. V případě, že studio na internetu své práce nemá, nemusí to nutně znamenat katastrofu: jistě si jeho zástupce s vámi rád domluví schůzku a portfolio vám představí osobně. Pokud jsou u zakázek doprovodné texty, rozhodně si je přečtěte: zjistíte, zda se o své práci a klientech autoři vyjadřují s radostí a nadšením, nebo s povýšeným despektem. Jestliže se vám realizace líbí, je velmi pravděpodobné, že budete spokojeni také s prací, kterou studio odvede pro vás. Mějte však na paměti, že v portfoliu jsou zřejmě jen ty nejvydařenější zakázky a nějací „kostlivci ve skříni“ vám mohli zůstat utajeni.

Domluvte si osobní schůzku

Ačkoliv je komunikace po telefonu nebo prostřednictvím internetu rychlá a pohodlná, vždy se vyplatí domluvit si osobní schůzku nejen s vedoucím studia, ale v ideálním případě také s konkrétním pracovníkem, který bude mít vaše zakázky na starosti. V grafickém designu, kde probíhá mnoho diskuzí o problému a předložených návrzích, jsou pružná a bezproblémová komunikace, zdravý a především lidský obchodní vztah mezi klientem a dodavatelem služeb naprosto nezbytné.

Dbejte na doporučení a ocenění

Možná máte ve svém okolí přátele, kteří pracují v podobném oboru a mají zkušenosti s designéry a mohou vám doporučit spolehlivého dodavatele služeb, se kterým je dobrá spolupráce, odvádí výbornou práci a plní dohodnuté termíny. Taková zkušenost je k nezaplacení: buď pomůže předejít možným nepříjemnostem, nebo alespoň ušetří čas. Pokud designér (studio) získal či pravidelně získává prestižní oborová ocenění (Czech Grand Design, Národní cena za design, Louskáček, Nejkrásnější české knihy…), je to známkou vysokých profesních kvalit. Dobrým znamením je i angažovanost v dění kolem oboru grafického designu: účast na výstavách a konferencích, přednášková nebo pedagogická činnost, publikace v oborových časopisech (Typo, Font) a také členství v oborových organizacích.

Porovnejte finanční nároky studia se svými možnostmi

Nejlepší studia mají obvykle nejlepší zaměstnance s patřičným vzděláním a zkušenostmi, mají kvalitní (a drahé) vybavení, aby svým klientům mohla poskytovat co nejvyšší standard služeb. Tomu odpovídají jejich ceny, které jsou přímo úměrné nákladům na provoz a mzdy zaměstnanců, prestiži studia a také dané lokalitě (např. hlavní město vs. zbytek republiky). Pečlivě si rozmyslete, zda dáte přednost levnému dodavateli služeb, který vám pravděpodobně poskytne kompromisní řešení, nebo se obrátíte na sice dražšího, ale zkušeného odborníka s patřičným renomé, který vám nabídne vysokou kvalitu odvedené práce. Grafický design stojí peníze, ale jen kvalitní grafický design peníze vydělává.

Mám si vybírat mezi členy Unie grafického designu?

To je na vás! UGD není výběrové sdružení a negarantuje kvalitu portfolia svých členů. Členství je projevem podpory mravních principů, jeho podmínkou je souhlas se zněním etického kodexu a jeho dodržování. Výběr ze členů UGD tak snižuje riziko, že narazíte na nepoctivého obchodníka.

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Komentáře (1)

1. Karel Borovička, 11. 5. 2015, 12:51

Jen bych doplnil pro výběr web grafika: toho, který vyžaduje zadání – třeba wireframy, obsahovou strategii, strukturu stránek. Bez toho bude sebelepší grafika s vysokou pravděpodobností pouze plácnutí do vody.

Podrobnosti

Vložit komentář






Zobrazit KLASICKOU verzi