JAK SI POŘÍDIT LEGÁLNĚ FONTY

Publikoval dne 26. 2. 2009, 17:44 v kategorii Návody, Ochrana autorských práv, Zakázka a její náležitosti

Vybudovat si kolekci fontů není ani jednoduchá, ani levná záležitost. Čeští klienti nejsou zvyklí platit grafikům za fonty, které byly použity na zakázce, neboť mají pocit, že grafici mají fonty tak nějak samozřejmě. Kde se tedy fonty dají koupit a jak při nákupu uspořit?

Bundlované fonty

Uživatelé Corelu jsou již dlouhá léta zvyklí dostat jako součást instalace také balík fontů. V tomto případě se ale nikdy nejednalo o žádnou zvláštní výhru, neboť technická i estetická kvalita těchto fontů byla v mnoha případech velmi nízká. Naproti tomu firma Adobe přikládá ke svým sadám Creative Suite od počátku velmi slušnou nadílku profesionálních fontů, přičemž velká část z nich podporuje i specifické české znaky.

Fonty českých písmotvůrců

Další možností, jak začít vytvářet archiv fontů, může být nákup písem českých typografů – v České republice jsou dvě písmolijny, které jsou známé a oceňované i mezi odborníky po celém světě. Česká tvorba písem budila zájem typografů již od první poloviny 20. století a současní čeští tvůrci písem na dobré jméno navazují. Samozřejmostí je, že písma podporují většinu evropských jazyků.

Střešovická písmolijna / Střešovickou písmolijnu založil na počátku 90. let typograf František Štorm. V době, kdy Štorm začal prodávat své fonty, bylo na trhu jen několik desítek „obyčejných“ písem s českými akcenty. Štormova výrazná a neobvyklá písma si okamžitě získala pozornost designérů. Střešovická písmolijna (nebo pro anglicky mluvící svět Storm Type Foundry) za dobu své existence vytvořila kolekci téměř 700 fontů a neustále přináší fonty nové nebo nově digitalizované. Se Štormovými fonty se můžeme setkávat prakticky denně, televize Nova například používá jako svůj firemní font jeho Teuton. Štorm nabízí balíčky fontů za výrazně nižší cenu než při nákupu jednotlivých rodin a také speciální jednouživatelské licence pro samostatné grafiky.

Suitcase Type Foundry / Písmolijna Tomáše Brousila, který je zároveň studentem Františka Štorma na pražské VŠUP, sice nenabízí tak obrovský počet fontů, přesto jsou Brousilova díla mezi českými designéry velmi oblíbená: nabízí neokoukané moderní fonty i tradiční knižní a novinová písma. Brousil je také autorem několika písem realizovaných na přímou objednávku klienta, např. pro Seznam.cz nebo divadlo Rokoko (to bohužel od té doby svůj design změnilo), a je zároveň autorem původního písma pro UGD Union.

Zahraniční písmolijny

V zahraničí existuje nejen obrovské množství malých, nezávislých písmolijen, z nichž některé nabízejí mimořádně kvalitní fonty, ale také řada velkých a významných firem, které do značné míry určují trendy v oboru. Pokud vám nestačí internetové vzorníky písem nebo chcete vědět víc, napište si o tištěný vzorník. Většina písmolijen vám ho pošle zdarma.

Linotype / Úspěšná německá společnost je dnes sice součástí nadnárodní firmy Monotype Imaging Inc., nicméně stále vystupuje samostatně. Linotype vlastní práva k mnoha typografickým bestselerům, jako je Helvetica nebo Frutiger. Firma Linotype nabízí kromě stovek klasických textových fontů také mnoho titulkových písem. V poslední době se rovněž zaměřuje na nabídku nelatinkových abeced.

Adobe / Přestože se firma Adobe zabývá tvorbou písma jen okrajově, její fonty vždy patřily a dosud patří k těm kvalitním. Uživatelé aplikací Creative Suite jistě znají Adobe Garamond, Myriad, Minion nebo Adobe Caslon. Firma Adobe se také aktivně podílí na vytváření standardů souvisejících s tvorbou fontů.

FontFont / Společnost FontFont vznikla na počátku 90. let a nabídla mladé generaci typografů snadnou distribuci klasických i experimentálních fontů pod značkou FF. FontFont dodnes patří mezi lídry na trhu písem a mnohé fonty z jejich kolekce patří mezi nejúspěšnější současná digitální písma. Proto je často vyhledáván designéry hledajícími nové a neokoukané abecedy. Partnerskou společností je FontShop, mezinárodní distributor fontů.

ITC / Americká společnost ITC patřila v 70. a 80. letech mezi nejvýznamnější producenty písem a do značné míry ovlivňovala typografické trendy, bohužel během přechodu k digitální typografii firma ztratila své výsadní postavení a dnes je stejně jako Linotype součástí Monotype Imaging Inc.

Obchody s písmy

Pokud nemáte chuť nebo čas probírat se nabídkami jednotlivých firem, můžete zkusit obchody s písmy, které nabízejí fonty napříč různými písmolijnami. Máte tak možnost jednotlivé fonty porovnat a posoudit, který je pro vás nejvhodnější z hlediska nabízených funkcí, podpory jazyků či ceny.

MyFonts.com / Myfonts.com je asi nejoblíbenější obchod s písmy. Kromě nesmírně rozsáhlé nabídky vyniká i mnoha dalšími službami, jako je možnost písma si velmi detailně prohlédnout, vyzkoušet si on-line opentypové funkce nebo si nechat vysadit libovolné slovo ze všech písem v databázi. Server nabízí také rozpoznávání písem dle zaslané ukázky.

Písma na internetu

Relativní snadnost, s jakou lze vytvořit počítačový font, od prvopočátků lákala jak profesionální de­signéry, tak amatéry, kteří experimentovali s tvorbou vlastních písem. Teprve s rozvojem internetu se tato písma začala masově šířit mezi uživateli a dnes existuje několik serverů, kde si každý může legálně stáhnout a vyzkoušet tisíce fontů.

Pokud si stáhnete nějaké písmo ze stránek nabízejících fonty, přečtěte si pozorně, co vám licence umožňuje s písmem provádět. Někteří autoři například omezují komerční užití svých fontů. Kdybyste takové písmo použili třeba do logotypu, a ten jste prodali nějakému klientovi, můžete se vystavit nepříjemným potížím.

Freewarová i sharewarová písma můžete často volně šířit za předpokladu, že budete distribuovat celý originální balíček včetně licenční smlouvy a dalších informací.

Skvělým a legálním zdrojem písem zdarma je francouzský server www.dafont.com. Dejte si však pozor na pirátské archivy s komerčními písmy, neboť pouhým stažením takových fontů se dostáváte do rozporu s platnými zákony.

Freewarové fonty / Jak už víte, vytvořit skutečně kvalitní písmo je velmi náročná a zdlouhavá práce. Není proto divu, že dobře navržených klasických písem, která můžete používat legálně, bez omezení a navíc i v češtině, je k dispozici naprosté minimum.

Při troše štěs­tí se dají najít velmi slušná písma vhodná na plakáty, logotypy nebo třeba obaly cédéček, často ale bez českých akcentů. Naprostou většinu freewarových písem však tvoří nekvalitní fonty s mizerně nakreslenými křivkami, chybějícím kerningem, nekompletní sadou znaků apod. Tipy na skutečně kvalitní a použitelná freewarová písma (Lido, Gentium, Aller Sans) najdete na www.typo.cz.

Sharewarové fonty / Obvykle jsou sharewarové fonty zdarma k vyzkoušení a můžete je používat i pro osobní potřebu (kam se počítá třeba pozvánka na rodinnou oslavu nebo školní plakát), jakmile ale chcete takový font použít, musíte autorovi zaplatit.

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Komentáře (10)

1. Jakub Krč, 27. 2. 2009, 16:05

K fontům na internetu: za pozornost snad stojí i český projekt http://www.ceskefonty.cz/

2. Tomáš Ledba, 2. 3. 2009, 20:50

Tipy na zajímavá písma zdarma ke stažení najdete také na http://www.smashingmagazine.com/category/fonts/

3. Robert Černý, 15. 3. 2009, 20:47

Rád bych upozornil na web http://www.fontexplorer.cz

4. marketa klemesova, 11. 2. 2010, 10:51

Naše oblíbené jsou Veer.com a belgický Fontshop, kde rádi nakupujeme.

5. Martin, 10. 10. 2011, 14:29

Jaká je praxe v případě placených fontů pro návrhy, které mohou zůstat klientem nevybrány? Nevybaví si někdo nějaký užitečný článek na toto téma. Nebo článek, který by mě nasměroval, jak nejlépe podat korektní informace klientovi v problematice užití legálních fontů atd.? Případně jak správně konzultovat s klientem výběr a koupi fontu pro další použití, např. používání ve firemních tiskovinách apod.?

6. Jan Tippman, 10. 10. 2011, 19:16

Jaká je praxe v případě placených fontů pro návrhy, které mohou zůstat klientem nevybrány?
– pokud se nedohodnete s autorem písma na zapůjčení fontu (např. formou licence na 1 měsíc), musíte mít i pro tvorbu návrhů fonty koupené (podobně jako třeba grafické programy)

Nevybaví si někdo nějaký užitečný článek na toto téma. Nebo článek, který by mě nasměroval, jak nejlépe podat korektní informace klientovi v problematice užití legálních fontů atd.?
– neviděl jsem lepší zdroje než tento článek a případně článek http://unie-grafickeho-designu.cz/jak-se-ujistit-ze-pracujete-s-legalnimi-fonty/

Případně jak správně konzultovat s klientem výběr a koupi fontu pro další použití, např. používání ve firemních tiskovinách apod.?
– této otázce nerozumím

7. Martin, 17. 10. 2011, 14:50

Díky za reakci. Důležité odpovědi jsem v zápětí nalezl v článku a v diskuzi pod článkem, který zmiňujete.

8. Braňo Šandala, 6. 3. 2012, 18:25

V Česku sa nachádza minimálne ešte jedná kvalitná písmolijna

Rosetta type Foundry – ktorú založil s kolegami David Březina
http://www.rosettatype.com

pridám ešte slovenských písmarov
Typotheque – Peter a Johana Biľak, ktorý pôsobia v Holandsku
http://www.typotheque.com/

Urtd Type Foundry – Ondrej Jób
http://www.urtd.net/

DizajnDesign – Ján Filípek
http://dizajndesign.sk/

9. Anonym, 1. 1. 2015, 23:58

Jaká je praxe v případě placených fontů pro návrhy, které mohou zůstat klientem nevybrány?

U jednoho prodejce fontů jsem viděl zdarma ke stažení plugin pro InDesign (a možná další programy), který umožňoval zdarma vyrenderování ukázky do bitmapy v omezeném rozlišení. Tedy pro nějaký náhled to někdy stačí, v plné kvalitě to ale není.

10. Horda, 6. 6. 2015, 11:45

Dobrý den,
především děkuji za užitečný článek a předem za zodpovězení mého dotazu:
Mohu všechny google fonts používat ke komerčním účelům jako například je firemní font(corporate identity), logo atd.?

Podrobnosti

Vložit komentář






Zobrazit KLASICKOU verzi