JAK SE UJISTIT, ŽE PRACUJETE S LEGÁLNÍMI FONTY

Publikoval dne 26. 2. 2009, 17:04 v kategorii Návody, Ochrana autorských práv

Písmo je nejen softwarový kód, ale zároveň autorské dílo jednoho písmotvůrce nebo dílo kolektivní. Autoři nebo producenti fontů mají právo určit, jakým způsobem bude ten který font distribuován. Kdo potřebuje licence k písmu? Jaký je rozdíl mezi freewarem a sharewarem? Je možné poslat fonty kamarádovi e-mailem?

Jsou typografové, kteří se tvorbou písem živí a své fonty prodávají – každý, kdo chce dané písmo použít, musí zaplatit za licenci k jeho užívání. Pak jsou také designéři, kteří s tvorbou písem experimentují a své více či méně povedené výsledky dávají veřejnosti k dispozici zcela zdarma bez jakýchkoli podmínek. Mezi těmito dvěma póly je celá řada typů licencí.

Počítačové písmo je chráněno autorským zákonem jako software (soubor s fontem) i jako autorské dílo (unikátní charakter písma). Registrovat je možné i název fontu.

Komerční fonty

K užívání většiny existujících fontů (a naprosté většiny těch kvalitních) je třeba mít licenci, neboť se jedná o komerční software. Součástí každého prodaného fontu je i koncové ujednání s uživatelem (tzv. EULA), kde jsou specifikovány podmínky užití fontu a počet počítačů, na kterých může být instalován. Podmínky jsou různé, některé písmolijny například zakazují vkládání fontů do dokumentů PDF, jiné omezují licence nejen na počet počítačů, ale i na počet pracovišť. Před nákupem fontu je proto vhodné se s podmínkami, za kterých vám je licence k užití písma poskytována, seznámit.

Nelegálním kopírováním komerčních fontů a jejich následným užíváním porušíte zákon stejně, jako když si zkopírujete hudbu ve formátu MP3 nebo film ve formátu AVI. U hudby nebo filmů je škoda způsobená majiteli autorských práv relativně malá – kdybyste si film půjčili v půjčovně DVD, zaplatili byste 50 korun a pobavili byste úzký okruh diváků. U písem je škoda mnohem vyšší, neboť cena za rodinu o čtyřech řezech může dosáhnout několika tisíc korun, a nelegálnímu uživateli navíc takové písmo přináší přímý zisk.

Mnohem výraznější škody a mnohem vyšší trestní odpovědnost se týká prodeje pirátských kopií fontů. V takových případech mohou jít škody písmolijen do desítek nebo stovek tisíc korun za každý takto prodaný disk. Vyvarujte se proto podezřele levných kolekcí s fonty, které občas bývají nabízeny na internetu.

Běžné písmolijny umožňují, aby byl zakoupený font instalován na pěti počítačích v rámci jedné firmy, a to včetně notebooků. Naopak bývá zakázáno písma předávat dál, např. dodavatelům nebo klientům. Pokud chce písmo navržené v designmanuálu používat jak grafik, tak klient, je třeba, aby si licenci obstarali oba. Při nákupu velkého množství licencí se obvykle cena stanovuje individuálně dle potřeb klienta.

Sharewarové fonty

Nezanedbatelné množství fontů je volně ke stažení na internetu jako shareware. Písmo s touto licencí můžete bez obav stahovat a instalovat, většinou jej můžete bez omezení užívat pro soukromé nebo školní projekty – přesné podmínky bývají součástí archivu nebo složky s písmem. Pokud chcete využít sharewarové písmo pro nějaký komerční projekt, je nutné uhradit autorovi požadovanou odměnu.

Freeware

Kvalitních písem, která jsou zdarma bez jakéhokoli omezení, je naprosté minimum. Proto k těmto písmům přistupujte s opatrností. Někteří autoři nabízejí fonty jako freeware pouze pro nekomerční projekty a požadují nákup licence v případě, že design, který je s písmem navržen, bude klientovi prodán. Některé komerční písmolijny nabízejí v rámci různých promoakcí písma zdarma jako dárek návštěvníkům webu; někdy také bývají fonty bonusem ke grafickému časopisu či publikaci. Vyplatí se tyto nabídky sledovat, neboť někdy se „rozdávají“ opravdu kvalitní fonty.

Demoverze

Nebývá obvyklé, aby písmolijny nabízely ukázkové verze fontů, ale některé menší tak činí. Dostanete zdarma font, kterému záměrně chybí některé znaky nebo je jiným způsobem „poškozen“. Pro otestování před nákupem však tato forma může stačit. Ve specifických případech je možné požádat písmolijnu o dočasnou licenci, například při tvorbě grafické úpravy novin je nezbytné font důkladně otestovat ve skutečném prostředí, což s ukázkovými verzemi fontů není možné.

Někteří autoři písem mají méně obvyklé podmínky, třeba chtějí, aby jim místo honoráře byla zaslána pohlednice. Můžete se setkat i s prosbou, abyste autorovi poslali ukázku práce vytvořené s jeho fonty nebo abyste jeho jméno uvedli na vytištěném dokumentu.

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Komentáře (45)

1. Vít Zemčík, 12. 7. 2009, 13:40

Zdravím,
chtěl jsem se zeptat, jestli chápu správně následující situaci. Jako grafik zpracuji materiály pro svého klienta, ve kterých použiju písmo získané v rámci zakoupeného software. Klient materiály bude jenom užívat, nebude si žádné vytvářet sám, protože mu je budu připravovat znovu já jako grafik na zakázku. V tom případě stačí, abych licenci vlastnil coby grafik – je to tak? Písma obsažená v softwarových balících (Adobe Creative Suite) mohou být běžně využívány pro zmíněné komerční účely – je to tak?

2. Filip Blažek, 21. 7. 2009, 01:03

Dobrý den, jednoduše řečeno: kdo písma používá na počítači k tvorbě dokumentů (v InDesingu, ve Wordu), musí mít licenci. Pokud bude klient používat tištěné materiály, licenci mít nemusí (stejně jako nemáte licenci na písmo použité v románu, který si koupíte v knihkupectví). Pokud bude klient editovat ve vašich šablonách powerpointovou prezentaci s daným písmem, licenci potřebuje, neboť bude mít písmo nainstalované v počítači. Co instalace, to licence (některé licence umožňují instalaci na více počítačích jednoho zákazníka, není možné koupit licenci na pět fontů, což je obvyklé, a nainstalovat daný font dalším čtyřem kamarádům).
Pokud vím, písma, která jsou součástí Adobe CS, je možné použít při tvorbě komerčních zakázek.

3. Vít Zemčík, 9. 9. 2009, 10:50

Super, díky moc!

4. Eva Hradiláková, 27. 10. 2009, 11:25

Mám počítač plný různých fontů ze zakoupených programů, z CD od přátel, stahovaných z internetu. Lety nashromážděné velké množství.
Existuje nějaká možnost rozlišit, která písma (z těch co už mám) vyžadují licenci a která jsou free?

5. Filip Blažek, 27. 10. 2009, 17:15

Paní Hradiláková, obávám se, že v takové situaci je nejlepší začít znovu. Prostě všechny fonty, co máte na disku, dejte někam stranou a když budete potřebovat konkrétní font, podívejte se na internet, třeba na http://www.myfonts.com, jestli je v nabídce. Když bude, jde pravděpodobně o komerční font, ke kterému byste měla mít licenci. Pokud font najdete na stránkách freewarových fontů, je situace jasná – font nejspíš používat můžete, ale opět záleží na typu licence, některé free fonty nelze používat ke komerčním účelům. Každopádně podíváte-li se na podrobnosti o fontech a najdete v copyrightu názvy firem jako Adobe, Linotype, Monotype či ITC, je jasné, že jde o písma komerční, nicméně to nevylučuje možnost, že jste si je nainstalovala společně s legálně získaným softwarem.

6. Eva Hradiláková, 5. 11. 2009, 22:08

Děkuju za odpověď a radu.

7. Hgr, 26. 12. 2009, 19:52

„jako když si zkopírujete hudbu ve formátu MP3 nebo film ve formátu AVI.“

To asi není nejšťastnější přirovnání, jelikož zrovna tohle náš AZ dovoluje. Nebylo by lepší přirovnat to k nelegálnímu užívání softwaru? Koneckonců, TT/OT písmo je sada grafických instrukcí (a hinting v TT/OT se realizuje pomocí programů v turingovsky úplném jazyku).

8. Jan Charvát, 30. 3. 2010, 14:30

Dobry den, dekuji za zajimavy clanek. Chtel bych se zeptat na jednu typickou situaci. Zhotovuji navrh pro klienta(klidne i v ramci souteze) a najdu si urcity font, ktery se mi pro navrh hodi. Je nutne za ten font platit i kdyz pujde pouze o navrh? Tedy nebude to na komercni ucely. Je jasne ze pokud si klient muj navrh vybere a uzavirali bychom nejakou smlouvu, pak bych za pismo zaplatil. Lze to takto provozovat? Jde mi o to, ze mi prijde zbytecne platit nemale sumy za pismo, ktere pouziji pouze na jeden navrh, na ktery treba ani nemusi dojit.

Dekuji.
Jan Charvat

9. Filip Blažek, 12. 4. 2010, 09:29

Pane Charváte, ke všem písmům, které používáte, byste měl mít licenci. Bez ohledu na to, jestli jde o projekt školní, návrh pro klienta nebo finální realizace. Z právního hlediska není (zcela logicky) rozdíl mezi návrhem přijatým a nepřijatým. Vy kvalitním písmem dodáváte vašemu designu přidanou hodnotu, zvyšujete naději na svůj úspěch tím, že využíváte kvalitní produkt od autora písma, který písmu věnoval svůj čas a je to pro něj zdroj obživy.
Nicméně v popisovaném případě ale můžete u některých písmolijen získat tzv. dočasnou licenci, která vám umožní písmo legálně (a zdarma) použít v nějakém soutěžním projektu. Pokud uspějete, písmo si musíte koupit, pokud nikoli, nesmíte ho dále používat. Záleží samozřejmě na typu projektu, u novinového nebo časopisového designu je to celkem běžné, nejsem si jistý, jestli by vám nějaká písmolijna dala dočasnou licenci na písmo pro grafický manuál malé firmy.

10. Erik, 1. 6. 2010, 14:11

otazka 1: Zdravim, chcel by som sa spytat, ked vyrabam logo a pouzijem font na ktory nemam licenciu, ale pouzijem ho v takom zmysle ako zaklad, resp. prevediem ho do kriviek a upravym napr. sklon, tvar bruska, proste zmenim jemne charakteristiku fontu, cize nebude mat taky isty tvar ako original, aj tak porusujem prava?

otazka 2: Ked si vytvorim v ilustratore logotyp a nakreslim z hlavy tvar pismen, a nahodou sa trafim do tvaru aky ma pismeno v platenom fonte a nemam na ten font licenciu je to tiez priestupok?

Dakujem pekne za odpoved.

11. Filip Blažek, 3. 6. 2010, 22:36

Ad 1) Samozřejmě, že v takovém případě jde o porušení práva, neboť font bez licence je nainstalovaný na nějakém počítači. Navíc by se tento nelegálně získaný software (písmo) použil k vlastnímu obohacení.

Ad 2) Nikdy se netrefíte přesně, písmo může být velmi podobné, ale určitě ne přesné. V tomto případě si myslím, že je vše z právního hlediska v pořádku. Nicméně poctivý grafik si takovou Futuru za 1300 Kč raději koupí, než by ji imitoval. Nemluvě o ztrátě času.

12. Erik, 22. 6. 2010, 15:51

dakujem za odpoved. mimochodom, prave som si objednal knihu od Pavel Kočička, Filip Blažek – Praktická typografie. :) .. dufam, ze sa zase naucim nieco nove a prakticke.

13. Jiří Valenta, 7. 11. 2010, 22:36

Dobrý den,
uvažuji o externí spolupráci (např. živnostenský list) v oblasti sazby řádkové inzerce. Pochopil jsem správně z výše uvedeného, že musím vlastnit licence ke všem fontům, které by klient používal? Nestačí když mi klient fonty, které bych neměl „propůjčí“ s tím, že je budu používat jen při práci pro něj a ne pro nikoho dalšího?
Děkuji za odpověď.

14. Filip Blažek, 8. 11. 2010, 11:44

Pane Valento, ona to opravdu není žádná věda: ten, kdo má fonty nainstalované na počítači, bez ohledu na to je-li to grafik, redaktor nebo sekretářka, musí mít licenci. Ostatní ji nepotřebují, ani ten, kdo si prohlíží PDF nebo používá vizitky vytištěné konkrétním fontem. „Propůjčení“ je teoreticky možné, pokud to licence k písmu dovolí (je to vcelku běžné v korporátním sektoru). Pokud by vám ale klient „půjčil“ balíček běžných komerčních fontů, pak jde nepochybně o porušení licence.

15. Marek Petrů, 30. 10. 2011, 19:30

Dobrý den.
Fonty, které jsou součástí Windows lze používat i komerčně? Stejně tak fonty, které jsou součástí Adobe CS?

Děkuji

16. Filip Blažek, 1. 11. 2011, 13:12

Pro Marka Petrů: Pokud máte licenci k Windows nebo Adobe CS, pak mám za to, že ano.

17. Jan Tůma, 5. 1. 2012, 15:57

Hezky den,
predem chci vyjadrit respekt nad projektem UGD. Opravdu skvele clanky tu jsou.

Mel bych dotaz ohledne legalni koupe fontu (jedna se konkretne o sluzbu Myfonts). Pro realizaci loga a firemni identity je potreba pro nase studio zakoupit celou rodinu urciteho fontu. Pro zakaznika je potreba zakoupit take nekolik rezu tohoto fontu pro uziti pisma v kancelarskych aplikaci.

Pokud zakoupim na Myfonts pismo, prijde mi faktura (licence) o koupi. Mate ale zkusenosti s koupi fontu pro sve klienty? Tak, aby zarizovani bylo na grafickem studiu, ale osvedceni/fakturu/licenci dostal zakaznik? Reseni, ze by se klient musel nekam registrovat a zabyvat se sam koupi daneho fontu nepovazuji za vhodnou a profesionalni.

Dekuji,
Jan Tůma

18. Jan Tippman, 6. 1. 2012, 11:17

Dobrý den pane Tůmo,

na MyFonts je to snadné, v průběhu koupě se vás server zeptá komu je licence určena. Můžete tam napsat tedy jméno vašeho klienta a pak mu přefakturovat platbu.

Pokud by měl klient dostat fakturu přímo z MyFonts, tak bych ho prostě zaregistroval jako uživatele. K tomu ale budete potřebovat jeho součinnost (minimálně, aby vám přeposílal e-maily, které z MyFonts dostane). Ideálně, když objednávku uděláte společně s klientem.

S pozdravem,
Jan Tippman

P. S. Autor článku je na dovolené, tak jsem odpověděl za něj, abyste nemusel na odpověď čekat dlouho. Ale třeba vám časem poradí ještě nějaké lepší řešení.

19. Jakub Šolc, 24. 1. 2012, 02:46

Dobrý den,
rád bych se zeptal:
1. zda je legální vzít např. TrueType font Times New Roman (z legálních Windows), tento font konvertovat na Type1, upravit metriku a výsledek dále komerčně použít?
2. Pokud pro úpravu křivek a dělicích bodů použiji vlastní algoritmus, vzniká tím nový font a nové autorské dílo (moje)?

Děkuji, Jakub Šolc

20. Filip Blažek, 26. 1. 2012, 01:28

Dobrý den, možnosti, co lze a nelze s písmy dělat, definuje licenční smlouva (EULA), která je součástí téměř každého softwarového produktu. V tomto případě je tedy třeba najít si licenční ujednání k MS Windows a vyhledat pasáže týkající se fontů, které jsou nedílnou součástí instalace. Podle mého osobního názoru upravit font můžete, pokud ho budete používat pouze vy, výsledný font samozřejmě nelze šířit nebo prodávat. Ale podotýkám, že EULA k fontům z MS Windows neznám, takže je možné, že se mýlím.

21. Peter Novotný, 27. 12. 2012, 01:40

Dobrý deň. Pracujem ako webdesigner. Ako je to s použitím fontov na webových stránkach? V prípade ak na web použijem font, ktorý legálne vlastním a tento font bude na svojom webe používať môj klient, ktorý font nevlastní, je to porušenie zákona? V súčastnosti sa presadzuje nová technológia HTML 5, vďaka ktorej je možné na webovej stránke zobraziť písmo aj také, ktoré nie je nainštalované na počítači, na ktorom je web práve zobrazený. Nazýva sa to „font face“ a mám pocit, že je to použité aj v prípade týchto stránok. Ďakujem za odpoveď.

22. Jan Tippman, 9. 1. 2013, 10:17

Dobrý den, odpověď na Vaši otázku není snadná. Na únor plánujeme seminář zaměřený na webfonty a @fontface, věřím, že Vám odpoví. (UGD má od autora písem k použití @fontface písem svolení.)

23. Zuzana Malá, 26. 2. 2013, 16:13

Dobrý den,
dostala jsem se s fonty do prekérní situace. Před lety jsem zakoupila na zahraničním webu font, ve kterém jsem klientovi v nedávné době vytvořila návrh loga. Počítač, na kterém byl návrh vytvořen, jsem ale musela zformátovat a nově nainstalovat. Přišla jsem tak o všechna písma a fakturu/potvrzení od toho zakoupeného fontu už jsem po letech nenašla. Jak se v takovém případě zachovat? Pokud font teď zakoupím znova, nebudu moci „dokázat“, že jsem návrh připravila legálně. Myslíte, že by to mohl být problém? Možná by ta situace mohla býr zajímavá i pro ostatní grafiky, kteří třeba zjistili, že chtějí prodat něco s fontem, na něhož v době zaslání návrhu klientovi neměli licenci (nebo to nejsou schopni doložit).
Měla bych ještě jeden dotaz. Licence k fontu je vázána na počítač, na kterém je font nainstalován. Pokud licenci zakoupím jako soukromá osoba, nainstaluju ho na soukromý počítač a poté tento počítač využívám ve své vlastní firmě na grafické návrhy (a využívám k tomu zakoupený font), porušuje to licenci fontu? Ptám se z toho důvodu, že moje firma není plátcem DPH a proto nemohu na firmu zakoupit font ze zahraničního shopu. Ale jako soukromá osoba bych ho zakoupit mohla. Neexistují čeští distributoři zahraničních fontů?

24. Filip Blažek, 1. 3. 2013, 11:29

Vážená paní Malá,
některé písmolijny umožňují stáhnout si již zakoupená písma dodatečně, právě kvůli výše zmíněným situacím. Stejně tak vám podle mě mnohé z nich pošlou duplikát faktury. Pokud ne, je to stejné jako kdybyste si chtěla dát do účetnictví klávesnici, kterou jste ale rozbila a vyhodila a ztratila od ní paragon.
Licence k fontu je – pokud vím – vázána na uživatele, nikoli na počítač. Uživatel ho může mezi svými počítači libovolně přenášet, pokud bude respektovat celkový počet počítačů, na který mu licence umožňuje font nainstalovat. Pokud jste vlastníkem licence vy a pracujete ve své firmě, myslím, že tady není co řešit.
Mimochodem, jsem si jistý, že font ze zahraničního shopu může firma koupit bez ohledu na to, je-li plátcem DPH nebo ne. Možná takový font bude o DPH dražší, ale koupit lze.

25. Michaela Černá, 25. 7. 2013, 14:00

Dobrý den,
řeším situaci, kdy jeden obecní zpravodaj (radniční noviny) používají pro svůj název v záhlaví novin font bývalého Večerníku Praha. Je to legální, když nemají font koupený, ale původní nositel fontu (loga) – Večerník Praha už nevychází? Vydavatel Večerníku Praha ale stále funguje (vydává další – jiné noviny).

26. Filip Blažek, 30. 10. 2013, 15:38

Vážená paní, to je těžká otázka, která závisí na tom, kdo má logo Večerníku Praha registrované a na kolik je písmo vašich novin podobné. On to pravděpodobně nebyl žádný font, ale ručně nakreslené logo vycházející z Večerní Prahy. Navíc si vzpomínám, že mezi vydavatelem Večenírníku Praha a Večerní Prahy byly kvůli názvu a možná i logu nějaké tahanice. Bohužel, jediná možnost, jak zjistit skutečný stav věci, je zeptat se vydavatele, nebo logo natolik pozměnit (v detailech), že nebude možné považovat ho za kopii, ale volnou interpretaci. (Toto není právní názor, ale názor grafického designéra, který se od právního výkladu může lišit.)

27. Michal Milták, 21. 7. 2014, 12:18

Dobrý den,

prosím o radu. Moc se v licencích fontů neorientuji a potřebuji zjistit jaké důsledky má použití Apache License 2.0 pro využití fontu. Lze takto licencovaný font používat „beztrestně“ na webu? Co mobilní aplikace? Co rastrovaný výsledek (grafické prvky, například tlačítka a podobně – jak rastrované, tak zkřivkované)?

Děkuji a přeji příjemný den

28. ..., 6. 9. 2014, 08:08

Dobrý den,

můžete mi poradit, do teď sem si jenom tak maloval, ale chtěl bych se grafickou živit a rád bych to dělal správně,

typicky mám v PC spousty fontů z různých zdrojů, mám ve speciální složce, ty u kterých vím původ, čili byli např. v akci na myFonts a podobně, a poté mnoho další, které mám stažené z oficiálních zdrojů free fontů, ale některé takto stažené fonty neobsahují v .zip souboru licenční podmínky, dokonce sem našel i fonty, které se mi natáhly se softwarem a měli u nich napsáno pro použití si ověřte aktuální licenci na stránkách tvůrce,

jak poté mohu dokládat, že tento font vlastním legálně, když může dojít ke změně licenčních podmínek, a také jak je to u free fontů, u který není uvedena licence,

další otázkou zůstává, mám těchto zip souborů fontů mnoho, které sem nikdy nepoužil a asi ani nepoužiji, font nemám nainstalovaný, porušuju zákon, tím, že mám zdrojový soubor fontu v PC, ale font vlastně nepoužívám (nemám nainstalovaný) jak se potom pohlíží na SW FontExpert a podobně na správu fontů

a jak je to také v rámci spolupráce grafických studií, pokud mám studio zakoupenou licenci pro 5 PC, a já v rámci smluvní spolupráce budu potřebovat tento font použít pro zakázku tvořenou pro spolupracují agenturu, musím sám vlastnit tento font, nebo můžu využít této lince, po skončení zakázky dojde ke smazání fontu

a posledním, mám zakoupený anglický font, a potřebuji do něj dodělat češtinu, je to zákonně možné

děkuji

29. Filip Blažek, 8. 9. 2014, 11:47

Pane Mitláku, je mi líto, ale nejsme právníci. Pokud licenci sám nerozumíte, zkuste se obrátit na nějakého právníka.

30. Filip Blažek, 8. 9. 2014, 11:53

Pane anonyme,
pokud k fontům nemáte licenci ani fakturu, pak asi těžko prokážete původ. Na mnoha serverech s „free“ fonty jsou bohužel i komerční fonty, které někdo přejmenoval a často ještě pokazil (např. odstranil kerning). V této šedé zóně je mnoho fontů a nevím, jak by se na to dívali právníci.
Pokud jste si neuložil aktuálně platnou licenci ve chvíli, kdy jste si font stáhl, ale stáhnul jste si ji ve chvíli, kdy už nejde o freeware, asi s tím nic neuděláte.
Multilicence téměř vždy platí pro jedno geografické místo v rámci jedné firmy. Není možné, aby si pět kamarádů koupilo pětilicenci a tu si „rozdělilo“. Pokud chce váš dodavatel používat stejné písmo jako vy, musí mít také licenci. Některé licence ale umožňují předávání písem sudodavatelům.
Lokalizace do češtiny je podle autorského zákona legální, ale pouze pro osobní potřebu.

31. Jan Tippman, 4. 12. 2014, 11:48

O tom, že problematika legálnosti fontů se hodně řeší i za hranicemi našeho maličkého státu, svědčí i průzkum firmy Extensis s názvem The Hidden Risks of Font Misuse. Stáhnout si jej můžete v Angličtině zde: http://www.extensis.com/font-management/survey-report-hidden-risks-font-misuse/

32. Julie Klimentová, 25. 4. 2015, 10:26

Dobrý den,

ráda bych se zeptala, jaká je situace ohledně používání autorských písem jakožto student: Existuje nějaký protokol, co se týče komunikace s písmolijnami v případě, že bych chtěla určíté písmo použít pro nekomerční – studentské projekty? Jaké jsou v tomto případě přesné podmínky? Dostává se student do rozporu se zákonem, jestliže použije písmo bez souhlasu autora? Začínám se v této problematice teprve orientovat a není uplně jednoduché najít přesné odpovědi.

S pozdravem a přáním hezkého dne,

Julie Klimentová

33. Filip Blažek, 1. 5. 2015, 10:12

Julie, je to jednoduché: ke každému písmu potřebujete licenci bez ohledu na to, jestli jste student nebo ne.

Kategorie „student“ nehraje žádnou roli. Nicméně jsou písmolijny, které umožňují použití svých písem pro nekomerční projekty, ale opět je to uvedeno v licenční smlouvě. Můžete také kontaktovat tvůrce písma a požádat ho o bezplatnou licenci, někteří vám možná vyjdou vstříc.

34. Julie Klimentová, 6. 5. 2015, 23:18

Děkuji mockrát za odpověď, to je jasná informace, kterou jsem potřebovala.

S pozdravem,

Julie Klimentová

35. Karel Nováček, 19. 6. 2015, 10:08

Dobrý den,
používám jako součást grafického návrhu loga vytvářeného v Inkscape i v tomto programu zařazená písma. Pokud tento návrh obdrží klient nejen pro pasivní využití, ale chce jej nadále sám graficky upravovat, musí také vlastnit licenci. Jde mi o upřesnění, jestli je mojí starostí, aby klient tuto licenci vlastnil, nebo je to již jeho odpovědnost.
Děkuji za odpověď,
K. Nováček

36. Filip Blažek, 27. 10. 2015, 16:03

Vážený pane Nováčku, omlouvám se za pozdní odpověď, váš dotaz pohltil spam filtr. Pokud návrh obdrží klient a chce s ním nadále pracovat, musí si písma koupit (vyžaduje-li to jejich licence) nebo zdarma stáhnout (používáte-li např. open source fonty). Není to vaše starost. Vaše starost by to byla jen tehdy, kdybyste klientovi fonty poskytl vy a on je pak využíval bez vyřízení správné licence.

37. Filip Blažek, 27. 10. 2015, 16:06

MK, ano, pokud je mi známo, písma, která se do počítače nainstalují např. s produkty firmy Microsoft, můžete používat i v komerčních zakázkách. Typicky Times New Roman, Calibri atd.

38. MK, 18. 9. 2015, 11:36

Dobrý den, chtěli bychom se ujistit, jestli můžeme používat ke komerčním účelům základní fonty, které byly nainstalovány do PC společně s legálně zakoupeným a originálním SW, tj. systémem Windows XP a MS Office 2003 Basic ?
Komerčními účely máme namysli občasný tisk letáčků, pozvánek a diplomů (nejsme žádné grafické studio).
Dále se chceme zeptat, jestli můžeme tyto fonty použít v grafickém programu (např. Gimp…), když je máme již v PC nainstalovány ?
Máme za to, že zakoupená komerční licence SW (tj. WXP a Office) se váže na PC a můžeme písma používat v daném PC neomezeně, ale raději bychom se ujistili.

39. Radek Stieranka, 23. 9. 2016, 19:14

Dobrý den, jak je to s písmomalířinou? Kde mohu zakoupit/požádat o povolení když budu malovat nápis/název na nějaké medium nebo přímo na externí zeď pro fimru která si tak chce napsat logo nebo název firmy dle vybraného fontu? Děkuji

40. Filip Blažek, 25. 9. 2016, 14:56

Pane Stieranko, domnívám se, že pokud písmomalíř dostane předlohu od grafika, který má k písmu licenci (nebo v případě loga souhlas), pak je vše v pořádku. Je ale možné, že některé písmolijny to v licenční smlouve nějak řeší, to nevím. Je to podobné, jak když grafik připraví podklady, ze kterých se na plotteru vyřežou samolepicí písmena. Pokud má grafik licenci a odevzdá vzor do výroby, pak výrobce licenci nepotřebuje.

41. Lenka Michálková, 13. 1. 2017, 13:34

Dobrý den,
prosím o radu. Navrhli jsme klientovi jako firemní písmo Canaro. Klient si některé materiály bude upravovat sám, chtějí si tedy písmo koupit. Prosí mě o radu, pro kolik uživatelů si mají licenci na MyFonts koupit. Pokud koupí variantu pro 1 uživatele – mohou pak nakopírovat na více počítačů v rámci jedné kanceláře? Anebo musí koupit licenci pro 3-5 uživatelů, když mají 3 počítače v kanceláři? Pokud si písmo (licenci pro 1 uživatele) stáhnou na jeden počítač, na další už to nepůjde? Co když těch počítačů bude ve výsledku více než 5?
Předem děkuji za odpověď.

42. Filip Blažek, 13. 1. 2017, 13:42

Paní Michálková, je to velmi jednoduché. Co počítač, to jedna licence. Bude-li počítačů třeba 7, je třeba mít sedm licencí. Vše je ostatně popsáno v licenční smlouvě: https://www.myfonts.com/viewlicense.php?lid=1514.

43. Jiří Drda, 9. 5. 2017, 16:19

Dobrý den,
mohl bych Vás poprosit o radu, jak je to s Google Fonts (viz. dotaz cca rok zpět zde na foru)? Mohou tyto fonty používat například pro web klienta, aniž bych měl k danému fontu zakoupenou licenci??
Dále bych se chtěl zeptat, jak je to s fonty z produktů Microsoft a Adobe CC..Mám zakoupené legální licence a je tedy možné použít tyto fonty například pro tvorbu loga pro 3.stranu (ve finální formě, nebo písmo upravené)?
Dá se paušalizivat, které fonty mohu jako grafik použít například pro návrh letáku, který půjde do tisku, nebo pro banner, který půjde na internet?
Chápu že font je dílo autora, ale není právě dostupná malá skupina volných fontů připravená k těmto účelům (Times New R, Arial, apod.. ..sázel jsem na to, že právě z těchto fontů nainstalovaných v těchto programech je možné běžně vycházet a s jejich pomocí fungvat)?
Pokud ne, doporučíte prosím nějakou skupinu fontů ke koupi, nebo se musí kupovat ideálně každý font zvlášť?
Děkuji Vám, s pozdravem, JD

44. Jiří Drda, 9. 5. 2017, 20:21

To All: Tak mi to nedalo a hledal odpovědi..nalezl jsem toto:

Fonty pod produkty Microsoft, Apple, Adobe = nelze použít ke komerčnímu použití bez zakopení licence (viz. například popisek k fontu Arial na wiki). V licenčních podmínkách Adobe jsem se také nedočetl přímo, že nainstalované fonty je možné dále ve svém dílé předat 3.straně (pokud jsem to přehlédl, mění to situaci a omlouvám se).

Fonty pro weby (@font-face: Google Fonts, Font Awsome) – Google Fonts jsou (na které jsem se zaměřil a které vím, že jsem někde na webu použil) pod Apache licencí 2.0 = zde je možné fonty libovolně používat dle vlastních potřeb a není omezeno jejich další šíření v jakékoliv podobě (zjedodušeně řečeno, potvrzeno opět na různých fórech)..

Tedy jestli to dobře chápu, přidaná hodnota u Microsoftu apod. vlastně není = pokud firma navrhuje a tiskne si vlastní tiskoviny které dále šíří (např.i jen vlastní ceníky), musí si zakoupit licenci na použité fonty a nezáleží, jestli máte liceni např.Offisů určenou pro firmu..
To by zřejmě 99,9% právních subjektů nevědomky porušovalo licence, nebo mi něco uniklo?
Nevyplatí se tedy nainstalovat si pár pěkných fontů z Google Fonts a používat hojně je??

Pokud občas jako grafik amatér udělám nějakou tu tiskovinu (leták-grafiku, vizitku, DL, řezanou reklamu, ceduli, banner, poutač = vše do světa v nákladech 1ks až max.1000ks ) a přeprodám ve finální podobě 3.osobě, nakopuit opravdu licence Arialu, TimesNR, Helvetiky, Verdany + dalších cca 2-3??? ..Opravdu to tak běžně funguje??? /přiznávám, pro mně dnes naprostá novinka:)

Děkuji za objasnění situace, s pozdravem, JD

45. Filip Blažek, 11. 5. 2017, 14:32

Dobrý den,
u Google fonts je situace jednoduchá, ty můžete používat bez omezení a může si je stáhnout kdokoli, tedy vaši klienti i dodavatelé.
U písem, jež jsou součástí Adobe CS/CC je to stejné, jako byste si k písmům koupil licenci, tzn. že je může v počítači užívat pouze ten uživatel, který má licenci k Adobe CS/CC. Pokud ale někomu vysadíte vizitku písmem Adobe Garamond Pro, je třeba jen jedna licence.
Osobně by mě nenapadlo použít Arial nebo Times New Roman v komerční zakázce, neboť jsou to písma s mizernou diakritikou a chybějícím kerningem akcentovaných znaků. Dnes je dost kvalitních alternativ.
Na váš dotaz ohledně komerčního užití neumím odpovědět. Laicky si myslím, že pokud máte legální Windows a vyrobíte vizitku za použití písem Arial, můžete ji klientovi prodat. Ale možná se mýlím.

Podrobnosti

Vložit komentář






Zobrazit KLASICKOU verzi