Publikoval Filip Blažek dne 22. 10. 2020, 15:38 v kategorii Aktuality
Zveřejňujeme tiskovou zprávu projektu Výloha roku, který jsme podpořili finančním grantem. Gratulujeme vítězům!
Výloha roku
Unikátní soutěž o Výlohu roku uskutečnila svůj druhý ročník. Soutěž je jedinečná v tom, že nevybírá z hotových instalací ve výlohách, ale realizace vznikají přímo v jejím rámci. Jde o jediný projekt, kde může veřejnost sledovat proces spojení designu a byznysu od první skici, přes realizaci až po zpětné zhodnocení benefitů pro byznys. Oproti loňskému roku se zapojilo více obchodů (10), vznikl i samostatný web a kanály na sociálních médiích.
Podstatou „Výlohy roku“ je propojení 10 designérů vybraných v otevřené výzvě Open Call s 10 lokálními obchodníky. Designéři doloží své portfolio, motivační dopis a ověřitelné reference. Obchodníci musí být lokální – tj. se sídlem v Brně nebo v Jihomoravském kraji. Propojením vznikají nová setkání podnikatelů a lidí z kreativního sektoru a spolupráce i její výsledky jsou sledovány diváky přes sociální média.
Vyhlášením soutěže projekt nekončí, po vyhlášení výsledků jsme natočili rozhovory s obchodníky a designéry jako zhodnocení spolupráce a efekt pro byznys. Rozhovory budou postupně publikovány na sociálních médiích projektu.
Všechny instalace pojí obdobný rozpočet na materiály (max. 10 000 Kč) a především společná uzávěrka instalací. Nikdo ze zúčastněných designérů nemá soutěž jako hlavní část obživy, jedná se o práci navíc nad běžnou praxi, a to za symbolickou odměnu.
Přes sociální média se podařilo oslovit přes 40 000 lidí v různých městech po celé republice. Sledovanost prezentačního videa každého obchodu, které lákalo na veřejné hlasování na webu, se pohybovala od 2000 do 3500 zhlédnutí.
Ve veřejném hlasování na webu www.vyloharoku.cz dalo svůj hlas 3441 lidí.
VE VEŘEJNÉM HLASOVÁNÍ, které probíhalo od 12. 9. do 15. 10. 2020, zvítězil obchůdek Nadace Veronica na Pekařské ulici v Brně s instalací od studia HRANA (935 hlasů). Jednalo se o razantní proměnu výloh, nátěr fasády, instalaci nových markýz i firemního značení. Ředitelka nadace se o soutěži dozvěděla již v loňském ročníku a pak celý rok shromažďovala prostředky na kompletní proměnu.
V průběhu hlasování šlo o dramatický souboj, původně mělo značný náskok knihkupectví Cesta s instalací od Pavly Štefanové s motivem knihy Marka Váchy. Později zase vedla okouzlující křehká instalace od Porigami v dermacentru Chytré lékárny. Nakonec ale se značným odstupem zvítězila zmíněná instalace v nadaci Veronica.
V ODBORNÉ POROTĚ letos zasedli:
- GRAFICKÝ DESIGN: Studio PIXLE – MgA. Pavlína Doležalová
- ARCHITEKTURA: Ing. arch. MArch. Janica Šipulová (Consequence forma)
- BYZNYS & DESIGN: Studio David Geč
- TEORIE: Mgr. Jan Press
- HISTORIE: PhDr. Ladislav Zikmund-Lender
Komentáře poroty ke každé realizaci jsou k vidění na stránkách projektu.
V HODNOCENÍ POROTY ZVÍTĚZILA subtilní, hravá, jemná a přitom výrazná instalace ilustrátorky Nikoly Logosové v Hůlkárně na Panské ulici. Nikola (mimochodem vítězka Czech Grand Design Ilustrátor roku 2019) vytvořila instalaci s příběhy lidí, kteří s holí vyrážejí na výlety do přírody. Výloha se tak skládá z různých komických, dramatických i dojemných scén miniaturních „hůlkařů“. Divák si pokaždé najde nový příběh a výloha se snadno neokouká. Porota docenila především to, že Nikola dokázala vytvořit výlohu, která zcela souzní se zaměřením Hůlkárny – jemnou poetickou a okouzlující instalaci.
POROTA UDĚLILA JEDNU HONORABLE MENTION pro KOLEKTIV FINAL_FINAL za instalaci pro BUTIK AEL na Panské ulici. Porotci ocenili fakt, že se designéři rozhodli upozadit vlastní designérské ambice a místo toho pomoci majitelce s čištěním výlohy na nové adrese v Pekařské ulici, kam se bude v lednu stěhovat. Z čištění výlohy vzniklo prezentační video, které zaznamenává koncepci butiku na staré adrese a úspěšně jej transformuje na upravený koncept po přestěhování. Stěžejní součástí instalací v obou výlohách jsou pak právě tato dokumentační videa.
TROFEJ pro vítěze veřejného hlasování i odborné poroty vytvořil vítěz loňského ročníku Josef Rozehnal ze studia NAHAKU. Jde o upcyklovanou trofej z odpadu – starého rámu se sklem, který upomíná na tvar výlohy. Trofej se uprostřed dělí na část pro obchodníka a část pro designéra.
Předání trofejí proběhlo kvůli koronaviru bez diváků, stejně jako natáčení prezentačních videí každého designéra a rozhovorů obchodníků i designérů ohledně zhodnocení spolupráce. Soutěž byla uzavřena 16. 10., výsledky byly zveřejněné přes sociální média a web CZECHDESIGN ještě ten den.
Více o projektu:
Zásadními poselstvími soutěže jsou:
- nové příležitosti a energie pro lokální podnikání
- možnost prezentovat se a získat okamžitý feedback pro designéry
- prezentace unikátních příběhů lokálních podnikatelů
- znovuzrození aranžérství jako prestižního oboru
- kultivace veřejného prostoru
- poukázání na kreativní možnosti práce s výlohou
- lepší zážitek z nakupování pro veřejnost
- vytvoření digitálního záznamu tvůrců i realizací a příběhů obchodníků jako online galerie dostupné zdarma pro všechny
Soutěž vznikla jako projekt grafické designérky Veroniky Rút Fullerové a architektky Alexandry Georgescu. Jde o jedinou přehlídku svého druhu. Veronika Rút se dlouhodobě věnuje veřejnému prostoru, vytvořila první český komplexní manuál pro reklamu a označování provozoven (pro Brno-střed). Živí se jako designérka „na volné noze“ se specializací na branding.
Akce se koná za podpory Kreativního Brna (Magistrátu města Brna), ve spolupráci s Moravskou galerií v Brně. Děkujeme za podporu městské části Brno-střed, Unii grafického designu a organizaci CZECHDESIGN. Akce se koná pod záštitou primátorky statutárního města Brna JUDr. Markéty Vaňkové.