UNIE UDĚLILA CENU V RÁMCI NČKR

Publikoval dne 9. 6. 2025, 14:07 v kategorii Aktuality

V rámci soutěže Nejkrásnější české knihy roku, kterou společně pořádají Památník národního písemnictví (Muzeum literatury) a Ministerstvo kultury ČR, se uděluje i speciální cena UGD. Ta je určena pro grafického úpravce konkrétní knihy, která zaujme porotce, kterého nominuje UGD. Cena je dotována částkou 10 000 Kč.

V jubilejním 60. ročníku soutěže byla předsedkyní výtvarné poroty Linda Kudrnovská, kterou jsme zároveň vyzvali k udělení ceny UGD. Kudrnovská vybrala knihu Vyjít do tmy a zaklonit hlavu, již graficky upravil Jozef Dobrík, a svůj výběr charakterizovala následujícím slony.

„Útlá kniha pojmenovaná citátem astronoma Jiřího Grygara Vyjít do tmy a zaklonit hlavu byla vydána u příležitosti sedmdesátého výročí založení brněnské Hvězdárny a planetária. Kniha skvěle propojuje knižní formu s obsahem – s použitím současných formálních postupů zpracovává téma s respektem k vědecké instituci, ale současně s lehkostí a nadhledem, která odráží její popularizační funkci. Kombinace grafické úpravy, výjimečných fotografií i neprvoplánových polygrafických detailů tvoří kompaktní a promyšlený celek, jenž zprostředkovává radost z vědění. (A který je radost číst a vlastnit.)“

Loni UGD v porotě zastupovala designérka Tereza Saitzová, která vybrala publikaci Rafani shodou okolností také v grafické úpravě Jozefa Ondríka. Svou volbu odůvodnila následujícími slovy.

„Bezmála pětisetstránková monografie je ucelenou „biblí“ umělecké skupiny Rafani, která komplexně představuje jejich tvorbu. Stejně jako skupina samotná, funguje i celá kniha jako jeden variující se organismus. Kniha Rafani je kromě rozsáhlé obrazové přílohy propletena odbornými texty, dobovými texty, citacemi nebo příspěvky renomovaných autorů, které zasazují tvorbu skupiny do širšího kontextu. Tak jako Rafani pracují s limity a hranicemi, je znát, že i grafický designér Jozef Ondrik vědomě testuje limity grafického zpracování. Díky drobnému písmu – někdy až na hranici čitelnosti – a minimálním okrajům vzniká velkorysý prostor pro obrazovou část. Layout organicky reaguje na obsah a přesto je znát že je vystaven na jasně stanovených základech. Minimalistické černobílé zpracování zbytečně nekonkuruje už tak rozmanité obrazové části a přesto je úprava dynamická a hravá. Každá další strana je překvapivá a přesto, díky pečlivě promyšlené struktuře, kniha funguje jako celek.“

 

Více o soutěži najdete na webu Památníku národního písemnictví / Muzea literatury.

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Komentáře

Vložit komentář






Zobrazit KLASICKOU verzi