Publikoval Jan Tippman dne 28. 8. 2012, 7:00 v kategorii Články, Grafický design
Tento článek přináší soubor otázek, které by si při tvorbě a výběru značky měli položit její tvůrce i zadavatel.
- Není podobný symbol již někde používán?
- Pokud je používán, používá ho konkurence ve stejném tržním segmentu?
- Může něco (zákon, registrace apod.) zabránit tomu, abychom podobný symbol použili i my?
- Není příliš komplikované značku rozpoznat?
- Nesplývá značka s jinými značkami používanými v daném tržním segmentu?
- Není příliš těžké si značku zapamatovat?
- Je značka dostatečně výrazná?
- Má značka nápad?
- Je tento nápad zřejmý a pochopitelný všem?
- Potřebujeme, aby byla značka nadčasová?
- Nevyskytují se ve značce nějaké nebezpečné módní výstřelky, které budou za pár let působit zastarale?
- Je značka dobře čitelná i v malých velikostech?
- Nesplývají některé znaky?
- Není možné některý znak interpretovat více způsoby?
- Nemůže si publikum, které pochází z různých skupin, etnik, zemí apod., vyložit značku zavádějícím způsobem?
- Je možné značku převést do podoby, které bude cílová sociální skupina rozumět?
- Potřebujeme značku, která umožňuje systematické odvozování?
- Jsou značka a její prvky schopny systematické aplikace?
- Umožňuje značka užití v kombinaci se sloganem?
- Umožňuje značka snadnou a jasnou tvorbu značek odvozených?
- Je název snadno vyslovitelný ve všech potřebných jazycích?
- Nemá název v některém důležitém jazyce nežádoucí význam?
- Může publikum porozumět poselství symbolu užitého ve značce?
- Jsou všechny části znaku naráz a stejným způsobem rozpoznatelné?
- Může publikum různého věku porozumět symbolu?
- Má značka stejný výklad ve všech věkových, regionálních a etnických skupinách?
- Je symbol v souladu s poselstvím firmy?
- Není použito nevhodného symbolu, který si lidé spojují spíše s jiným odvětvím?
- Je případné spojení s jiným odvětvím značce či firmě na škodu?
- Vyvolává značka pocit sympatie?
- Nemá značka negativní emotivní charakter?
- Je značka odolná proti vandalismu (dokreslování něčeho, co změní význam loga)?
- Nemůže být ve značce viděno něco, co tam být nemá?
- Působí značka výtvarně čistým dojmem?
- Je ve výběrové komisi přítomen alespoň jeden odborník, který je schopen kvalitu výtvarné stylizace profesionálně posoudit?
- Je jeden člověk dostatečný pro objektivní posouzení daného problému?
- Má značka odpovídající míru výtvarné stylizace?
- Není značka až banálně jednoduchá?
- Není značka vizuálně příliš složitá?
- Umožňuje značka užití v různých barvách?
- Jsme schopni zaručit, že značku nebudeme nikdy potřebovat použít v černo-bílé variantě?
- Požádali jsme v zadání, aby zhotovitel prezentoval i černo-bílou variantu značky?
- Není barva, která je ve značce použita, již na trhu obsazena konkurencí?
- Nevyvolává zvolená barva nějakou nevhodnou asociaci?
- Je značka převeditelná do inverzní podoby?
- Budeme definovat barevnou inverzní variantu značky, nebo vystačíme s jednobarevnou inverzní podobou?
- Není vzhledem k oboru použito nevhodné písmo?
- Je písmo dostatečně kvalitní?
- Kdy bylo písmo vytvořeno?
- Nenese písmo nějaké skryté odkazy doby, ve které vzniklo?
- Je vhodné použít písmo tohoto autora?
- Jakou cenu zaplatíme za užití písma?
- Není písmo svou stylizací v rozporu s piktogramem?
- Je naším záměrem vytvořit atraktivní krátkodobou značku?
- Nepůsobí daný efekt příliš kýčovitě?
- Budeme schopni značku s tímto efektem vyobrazit všemi technologiemi, které plánujeme použít?
- Není možné nalézt i značku, která je atraktivní bez použití módních výstřelků?
- Jakou nejmenší velikost značky budeme potřebovat?
- Unese značka takovéto zmenšení?
- Je kvalita provedení detailů dostatečná?
- Bude možné značku zvětšit na libovolnou velikost?
- Bude značka zobrazována nějakou neobvyklou technologií?
- Bude značka zobrazována na neobvyklých materiálech?
- Jsou k dispozici základní definice barev?
- Vyžaduje značka definování barev ve speciálních barevných systémech?
- Kladou aplikace značky speciální nároky na její zobrazení ve zhoršených světelných podmínkách?
Soupis těchto otázek vznikl při přípravě článku Vlastnosti dobrého loga (obsáhlý článek).
1. Střední umělecká škola v Liberci s. r. o. » Blog Archive » dobré si přečíst…, 4. 10. 2009, 19:49
[…] 66 otázek, které si musí položit zadavatel i tvůrce loga […]