Publikoval Jan Tippman dne 5. 4. 2009, 17:26 v kategorii Aktuality
Na Design portalu vyšel zajímavý článek o tom, zda se zaměstnanci mohou prezentovat pracemi, které odvedli pro své zaměstnavatele.
Více se dočtete zde.
Publikoval Jan Tippman dne 5. 4. 2009, 17:26 v kategorii Aktuality
Na Design portalu vyšel zajímavý článek o tom, zda se zaměstnanci mohou prezentovat pracemi, které odvedli pro své zaměstnavatele.
Více se dočtete zde.
Zobrazit KLASICKOU verzi
1. Pavel Baran, 21. 5. 2009, 16:30
Pokud se nás bývalý kolega zeptá zda může tu či onu práci použít pro svou prezentaci, proč bychom mu to nepovolili? Pouze ho požádáme, aby uvedl, že práci vytvořil jako zaměstnanec naší agentury – a tím předejdeme možným problémům. Mám ale tu zkušenost, že (bohužel) většina lidí si vykopíruje co je napadne z firemní sítě nebo z firemní prezentace – pak na svých webových stránkách děkuji zákazníkům agentury za jejich důvěru. Jednak zapomínají na to, že než je zakázka hotová, do tvůrčího procesu vstoupí většinou řada dalších spolupracovníků a faktorů (na konci tedy vypadá zakázka podstatně jinak než byla první skica jednotlivce), a tedy že používají již připomínkovaný finální výsledek týmové práce s větším či menším podílem toho kterého jednotlivce. Dále zapomínají, že je rozdíl, pokud pro své komerční aktivity chtějí využít několik refrencí na kterých ukáží co umí jinak nebo lépe než ostatní a nebo (jak se mi stalo) použijí zhruba stovku agenturních referencí pro své komerční aktivity s cílem konkurovat a vydělávat. Takže zatímco agentura si několik let refrence pěstuje, aby se odlišila, jiný tyto léta práce prostě zkopíruje. Agentura pak některým méně vyspělým zákazníkům třeba vysvětluje kdo vlastně co vytvořil a že není jen jakýsi překuník grafikých produktů, ale že jde o týmovou práci a podnikání jako každé jiné. Také pak asi není v pořádku, pokud bývalý zaměstnanec sbírá ocenění v grafických soutěžích za agenturní zakázky (také jsem již také řešil). No a konečně, zatímco agentura se zpravidla zavazuje k tomu, že bude chránit zájmy zákazníka a citlivé informace o projektech, zaměstnanci si často neuvědomují, že zveřejňují citlivé informace. Např. přdčasně zveřejněné nové logo dává konkurenci informaci, že dotyčný klient připravuje během několik měsíců kompletní firemní redesign a jak asi může vypadat. Takže, jak jste pochopili, pracuji na straně zaměstnavatele. Respektuji právo každého pracovat na svých projektech. Byl bych také ochoten kolegy, kteří se vydají podnikat na volnou nohu podpořit nebo s nimi spolupracovat. Ale v ČR to většinou nejde. Tady každý ví jaké má práva, ale nikdo neví jaké má povinnosti. Autorské právo je v ČR prakticky nevymahatelné – policie si plete autorská díla s ochrannými vzory, podle soudců nelze škodu na autorských právech přesně vyčíslit, takže není co a jak soudit. Prostě to není ukradená škodovky rv 2008. Díky nekonečné trpělivosti a při podání několika stížností na úředníky se dá nakonec zajistit výkon autorských práv i v ČR. Vyžadujete to ale vysloveně námahu, tvrdohlavost a důslednost.