Publikoval Filip Blažek dne 11. 5. 2014, 10:41 v kategorii Aktuality
Jak se proměnila role a funkce politického plakátu za posledních 40 let? Na toto téma přijedou do centra DOX diskutovat přední autoři plakátů z Německa – Klaus Staeck a Sandy Kaltenborn.
Diskuze proběhne 12. května 2014 od 18 hodin v Centru současného umění DOX, Poupětova 1, Praha 7 v anglickém jazyce. Vstup zdarma. Diskuzi bude moderovat Jaroslav Anděl, umělecký ředitel centra DOX. Akce je součástí doprovodného programu k výstavě Plakát v souboji ideologií 1914 – 2014.
Sandy Kaltenborn (1972) je grafický designér, absolvent komunikačního designu na Kunsthochschule Berlin-Weißensee a zakladatel studia Bildwechsel (image-shift) se sídlem v Berlíně, které od roku 1999 působí v oblasti sociálně a politicky angažované vizuální komunikace. Otázky ohledně dopadu vizuálního designu na kulturní, politické a sociální vazby a zodpovědnosti designérů k navrženým vizuálům, tvoří hlavní pilíře přístupu studia k zakázkám. Nejlépe to asi vystihuje citace: „We are not interested in wrapping and styling up shit…“ Vizuály studia jsou součástí mnoha publikací o grafickém designu a byly představeny na festivalech grafiky a designu po celém světě.
Pro Sandyho Kaltenborna představuje plakát jedno ze stěžejních komunikačně-vizuálních médií, o němž často přednáší a publikuje.
Klaus Staeck (1938) je nakladatel, právník a grafický designér, autor více než 300 plakátů a plakátových motivů. Současně se studiem práv v Heidelbergu se začal umělecky angažovat. V roce 1961 vstoupil do SPD (Sociálnědemokratická strana Německa), jejímž členem je dodnes.
V roce 1965 založil nakladatelství Edition Tangente, později Edition Staeck, které se zabývá vydáváním grafických prací mezinárodně uznávaných umělců jako jsou Joseph Beuys, Rosemarie Trockel, Dieter Roth, Sigmar Polke, Gerhard Richter, Neo Rauch a další, a také publikační činností. Za své stěžejní komunikační médium považuje Staeck především plakát a také pohlednici, o které kdysi prohlásil: „Pohlednice pro mě byly vždy důležité. Představují stěžejní formu mé práce, nikdy jsem je nepovažoval za jakýsi vedlejší produkt. Pohlednice jsou mojí velkou láskou, protože se mohou v dobrém slova smyslu stát populární: jsou přístupné všem, jsou levné a dají se k něčemu použít.“