Publikoval Filip Blažek dne 26. 2. 2009, 17:04 v kategorii Návody, Ochrana autorských práv
Písmo je nejen softwarový kód, ale zároveň autorské dílo jednoho písmotvůrce nebo dílo kolektivní. Autoři nebo producenti fontů mají právo určit, jakým způsobem bude ten který font distribuován. Kdo potřebuje licence k písmu? Jaký je rozdíl mezi freewarem a sharewarem? Je možné poslat fonty kamarádovi e-mailem?
Jsou typografové, kteří se tvorbou písem živí a své fonty prodávají – každý, kdo chce dané písmo použít, musí zaplatit za licenci k jeho užívání. Pak jsou také designéři, kteří s tvorbou písem experimentují a své více či méně povedené výsledky dávají veřejnosti k dispozici zcela zdarma bez jakýchkoli podmínek. Mezi těmito dvěma póly je celá řada typů licencí.
Počítačové písmo je chráněno autorským zákonem jako software (soubor s fontem) i jako autorské dílo (unikátní charakter písma). Registrovat je možné i název fontu.
Komerční fonty
K užívání většiny existujících fontů (a naprosté většiny těch kvalitních) je třeba mít licenci, neboť se jedná o komerční software. Součástí každého prodaného fontu je i koncové ujednání s uživatelem (tzv. EULA), kde jsou specifikovány podmínky užití fontu a počet počítačů, na kterých může být instalován. Podmínky jsou různé, některé písmolijny například zakazují vkládání fontů do dokumentů PDF, jiné omezují licence nejen na počet počítačů, ale i na počet pracovišť. Před nákupem fontu je proto vhodné se s podmínkami, za kterých vám je licence k užití písma poskytována, seznámit.
Nelegálním kopírováním komerčních fontů a jejich následným užíváním porušíte zákon stejně, jako když si zkopírujete hudbu ve formátu MP3 nebo film ve formátu AVI. U hudby nebo filmů je škoda způsobená majiteli autorských práv relativně malá – kdybyste si film půjčili v půjčovně DVD, zaplatili byste 50 korun a pobavili byste úzký okruh diváků. U písem je škoda mnohem vyšší, neboť cena za rodinu o čtyřech řezech může dosáhnout několika tisíc korun, a nelegálnímu uživateli navíc takové písmo přináší přímý zisk.
Mnohem výraznější škody a mnohem vyšší trestní odpovědnost se týká prodeje pirátských kopií fontů. V takových případech mohou jít škody písmolijen do desítek nebo stovek tisíc korun za každý takto prodaný disk. Vyvarujte se proto podezřele levných kolekcí s fonty, které občas bývají nabízeny na internetu.
Běžné písmolijny umožňují, aby byl zakoupený font instalován na pěti počítačích v rámci jedné firmy, a to včetně notebooků. Naopak bývá zakázáno písma předávat dál, např. dodavatelům nebo klientům. Pokud chce písmo navržené v designmanuálu používat jak grafik, tak klient, je třeba, aby si licenci obstarali oba. Při nákupu velkého množství licencí se obvykle cena stanovuje individuálně dle potřeb klienta.
Sharewarové fonty
Nezanedbatelné množství fontů je volně ke stažení na internetu jako shareware. Písmo s touto licencí můžete bez obav stahovat a instalovat, většinou jej můžete bez omezení užívat pro soukromé nebo školní projekty – přesné podmínky bývají součástí archivu nebo složky s písmem. Pokud chcete využít sharewarové písmo pro nějaký komerční projekt, je nutné uhradit autorovi požadovanou odměnu.
Freeware
Kvalitních písem, která jsou zdarma bez jakéhokoli omezení, je naprosté minimum. Proto k těmto písmům přistupujte s opatrností. Někteří autoři nabízejí fonty jako freeware pouze pro nekomerční projekty a požadují nákup licence v případě, že design, který je s písmem navržen, bude klientovi prodán. Některé komerční písmolijny nabízejí v rámci různých promoakcí písma zdarma jako dárek návštěvníkům webu; někdy také bývají fonty bonusem ke grafickému časopisu či publikaci. Vyplatí se tyto nabídky sledovat, neboť někdy se „rozdávají“ opravdu kvalitní fonty.
Demoverze
Nebývá obvyklé, aby písmolijny nabízely ukázkové verze fontů, ale některé menší tak činí. Dostanete zdarma font, kterému záměrně chybí některé znaky nebo je jiným způsobem „poškozen“. Pro otestování před nákupem však tato forma může stačit. Ve specifických případech je možné požádat písmolijnu o dočasnou licenci, například při tvorbě grafické úpravy novin je nezbytné font důkladně otestovat ve skutečném prostředí, což s ukázkovými verzemi fontů není možné.
Někteří autoři písem mají méně obvyklé podmínky, třeba chtějí, aby jim místo honoráře byla zaslána pohlednice. Můžete se setkat i s prosbou, abyste autorovi poslali ukázku práce vytvořené s jeho fonty nebo abyste jeho jméno uvedli na vytištěném dokumentu.
1. Vít Zemčík, 12. 7. 2009, 13:40
Zdravím,
chtěl jsem se zeptat, jestli chápu správně následující situaci. Jako grafik zpracuji materiály pro svého klienta, ve kterých použiju písmo získané v rámci zakoupeného software. Klient materiály bude jenom užívat, nebude si žádné vytvářet sám, protože mu je budu připravovat znovu já jako grafik na zakázku. V tom případě stačí, abych licenci vlastnil coby grafik – je to tak? Písma obsažená v softwarových balících (Adobe Creative Suite) mohou být běžně využívány pro zmíněné komerční účely – je to tak?