OTEVŘENÝ DOPIS UGD ŘEDITELI NTM

Publikoval dne 29. 1. 2010, 15:16 v kategorii Aktuality, Tiskové zprávy

Národní technické muzeum v Praze uspořádalo výběrové řízení na nové logo. Vítězný návrh vyvolal mezi grafickými designéry velmi negativní reakce. Ostrou kritiku si logo vysloužilo i mezi členy Unie grafického designu, kteří se rozhodli řediteli NTM poslat otevřený dopis s prosbou o přehodnocení volby nového loga. Dopis byl odeslán řediteli Národního technického muzea, panu Mgr. Horymíru Kubíčkovi, ministru kultury České republiky panu prof. Václavu Riedelbauchovi a odborným médiím.

O novém logu se vede žhavá diskuse na stránkách Font.cz, svůj nesouhlas se změnou loga můžete vyjádřit připojením k facebookové skupině Nelíbí se nám nové logo NTM.

Ilustrace převzata z blogu časopisu Font

Vážený pane řediteli,

obracím se na vás jménem Unie grafického designu, jíž jsem členem a jedním ze dvou mluvčích. Nedávno jsme se seznámili s novým logem vaší instituce. Jelikož jsme přesvědčeni, že volba tohoto loga není dobrá, rádi bychom vás přizvali k dialogu, kde bychom se vám pokusili vysvětlit, v čem spočívají nedostatky nového loga a proč by Národní technické muzeum mělo mít špičkový vizuální styl. Nabízíme vám pomocnou ruku při řešení tohoto problému, neboť si přejeme co nejlepší vizuální styl pro co nejvíce institucí a  firem v České republice.

V posledních deseti letech došlo k významné proměně grafického designu, změnil se způsob tvorby logotypů i celkový přístup designérů a  klientů ke corporate identity. Logo samo o sobě již není tím hlavním prvkem, ale klíčové je jeho propojení se všemi ostatními elementy vizuální stylu. Síla firemního stylu je ve vzájemné harmonii loga, barev, typografie, obrazů a – a to hlavně – silné a nosné myšlenky.

Jako jeden z porotců prestižní soutěže European Design Awards a  redaktor odborného časopisu Typo mám o dění v českém i evropském designu dobrý přehled. Přestože se aktuální trendy v grafickém designu dostávají do České republiky se zpožděním, uvedu dva relevantní příklady, které v poslední době významně obohatily české kulturní prostředí: vizuální komunikace Národní technické knihovny a Národního zemědělského muzea. V obou případech stojí za corporate designem promyšlený a inteligentní koncept, jehož je kvalitní logo pouze pomyslným vrcholem. Mnohé muzejní a výstavní instituce jsou si síly designu vědomy a špičkový vizuální styl využívají ve svůj prospěch.

Národní technické muzeum je významná instituce, která má nezastupitelné místo v srdcích mnoha občanů naší země. Obsahuje mnohé technické unikáty, což expozici činí přitažlivou i pro zahraniční turisty. Bohužel nové logo tomu nenapovídá, svým stylem sděluje, že jde o nezajímavé provinční muzeum. Členům Unie grafického designu je líto, že vizuální prezentace NTM neodpovídá kvalitě, kterou by u tohoto muzea očekávali.

Nové logo je pouhá formální hra bez jakékoli vazby na promyšlený vizuální styl. Logo se nesnaží naznačit, jaké poklady muzeum skrývá a v  jak unikátní budově sídlí, nevyvolává žádné pozitivní asociace. Srozumitelné články vysvětlující úlohu loga v grafickém designu najdete na naší webové stránce www.uniegd.cz.

Věříme, že naši nabídku k diskusi přijmete a že společně nalezneme řešení, jehož výsledkem bude kvalitní corporate design, který bude reprezentovat NTM u nás i v zahraničí. Společně chceme špičkový design pro Národní technické muzeum!

Mgr. Filip Blažek
mluvčí Unie grafického designu

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Komentáře (5)

1. Martin Neveselý, 1. 2. 2010, 14:33

Dobrý den. Jsem vystudovaný grafik. Mám sice grafické vzdělání, ale nemám odbornou praxi. Tudíž jsem něco mezi amatérem a profesionálem. Proto bych chtěl vyjádřit svůj názor, který se nachází přesně mezi myšlením grafiků profesionálů a „laiků“ (zákazníků a všeobecné veřejnosti). U tohoto loga osobně musím říct, že se mi také moc nelibí, ale chtěl bych komentovat celkový přístup. Profesionální grafici totiž prosazují tvorbu log tak „úžasně esteticky a myšlenkově na úrovní“, až to obyčejnému člověku nedává žádný smysl. Dnešním trendem je, že loga jsou mnohdy nečitelná a rozumí jim jen grafici samotní, ale „neznalci“ (zákaznici dané firmy, …), prostě obyčejní lidé, už ale většinou ne. Jasným příkladem je logo Univerzity Palackého ( http://mm.denik.cz/43/be/univerzita_logo_008.jpg ). Z mého pohledu grafika je to kvalitního logo, graficky na úrovni, ale z mého pohledu „obyčejného uživatele“ mi toto logo naprosto nic neříká a nevidím v něm žádnou souvislost s univerzitou. Stručně řečeno můj názor: Grafici by neměli tvořit loga jen pro grafiky, ale i pro obyčejné lidi.

2. Jan Tippman, 2. 2. 2010, 13:17

V tom s Vámi naprosto souhlasím…

3. Filip Blažek, 3. 2. 2010, 11:11

Pan ředitel NTM Mgr. Horymír Kubíček na otevřený dopis reagoval velmi přátelsky a zdvořile. Požádal mě jako zástupce UGD o schůzku v polovině února. O dalším vývoji budu informovat.

4. Martin, 3. 2. 2010, 16:58

Nemám žádné grafické vzdělání (ani lidušku). Rád bych dělal grafiku. Praxi už mám, nějaké kurzy také, přečteno mnoho knih… Takže si myslím, že jsem ještě větší laik než Vy – Martine.
Přesto – nic zajímavého na logu nevidím. Pouze jsem se nad ním chvilku pozastavil a přemýšlel, co že to vlastně má být. Pak jsem raději kliknul na jinou www stránku. Prostě mě to šedé logo nezaujalo. A odborníky v oboru zřejmě také ne e.

5. Martin Neveselý, 4. 2. 2010, 19:09

Já neříkal, že se mi toto logo libí. Ale pokud jde o to, co v něm má člověk vidět, tak taky nic moc nevidím. Jedině snad uchytávač v obráběcím stroji. Nebo nastavec na vrtačce?

Podrobnosti

Vložit komentář






Zobrazit KLASICKOU verzi