ČSÚ VYHLÁSIL VÝSLEDKY SOUTĚŽE NA NOVÉ LOGO

Publikoval dne 5. 10. 2011, 12:24 v kategorii Aktuality

V soutěži na nové logo Českého statistického úřadu, kterou spolupořádala Unie grafického designu, zvítězil návrh Jiřího Tomana (Toman Graphic Design).

Český statistický úřad (ČSÚ) začne od 1. ledna 2012 používat nové logo. Vítězný návrh Jiřího Tomana vybrala v anonymní veřejné soutěži komise složená ze zástupců úřadu a odborníků na grafický design.
Soutěž na vytvoření značky a jednotného vizuálního stylu ČSÚ byla vyhlášena na jaře letošního roku ve spolupráci s Unií grafického designu a zúčastnilo se jí na 400 grafiků a designérů. Do druhého kola postoupilo šest návrhů, z nichž nejvíce zaujalo funkční a snadno aplikovatelné zpracování vizuálního stylu Jiřího Tomana.

Nová značka je výtvarně a typograficky čistá, snadno identifikovatelná a disponuje maximální kvalitou technického provedení. „Nosným motivem je symbol sloupcového grafu, který zrcadlí samotný název instituce. Rozšíření motivu pruhů v různých aplikacích značky připomíná graf s plusovými i minusovými hodnotami, který v kombinaci s fotografiemi, texty a dalšími grafickými prvky pokaždé zdůrazňuje poslání úřadu,“ říká člen hodnotící komise a tiskový mluvčí Unie grafického designu Filip Blažek.

Nový logotyp vychází ze samotné činnosti Českého statistického úřadu. „Statistika odráží realitu a pomáhá skládat ucelený a čitelný obraz její mnohovrstevnatosti. I proto jsme v našem návrhu využili symbol grafu, který přesně zrcadlí obrazec názvu,“ představil nový znak jeho tvůrce Jiří Toman. „Na všech materiálech se snažíme zdůraznit a dále rozvíjet hlavní myšlenku podporující poslání úřadu – získávat a zpracovávat údaje pro statistické účely.“

Podle slov Tomana obě části nového znaku – graf i název, spolu velice těsně souvisejí. Jsou vlastními zrcadlovými odrazy tvořícími přísně symetrický obraz. V aplikacích je však tato symetrie záměrně a systematicky nabourávána tím, že název doplňující pruhy je zarovnáván vždy na levou hranu textového pole logotypu. To zajišťuje dynamiku projevu a větší variabilitu pro budoucí použití. V novém logotypu je využito písmo Futura od Paula Rennera z roku 1927. Svojí jednoduchostí a elegancí pomáhá podtrhnout kultivovanou racionalitu značky.

Na některých základních tiskovinách se princip zrcadlení znaku přenese na dvě strany papíru. Graf je pak na jedné straně a název na druhé. Podobným způsobem může být řešeno umístění značky na budovu úřadu. Logotyp je umístěn na rohu budovy tak, že symbol grafu je na levé stěně a název na druhé straně rohové fasády. Označení je tak viditelné ze dvou úhlů.

Náklady na nový jednotný vizuální styl jsou zohledňovány ekonomickými možnostmi úřadu. Za samotnou značku a grafický manuál zaplatí úřad 300 tisíc korun. Nové logo se bude implementovat postupně a s maximálním ohledem na efektivitu.

 

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Komentáře

Vložit komentář






Zobrazit KLASICKOU verzi