CHYSTÁTE SE LETOS MĚNIT LOGO? PŘEMÝŠLEJTE

Publikoval dne 6. 2. 2014, 16:17 v kategorii Soutěže, Výběrová řízení

Redesign identity značky je vážná věc. Stojí moc peněz, pracuje na něm nesčetně lidí, připravuje se celé měsíce a dotkne se všeho, co firma má nebo dělá. Očekávaným výsledkem je zlepšení image v očích majitelů, zákazníků nebo rovnou celé veřejnosti. A tak se změna vizuální identity, případně větší kalibr — rebranding —, stala vítanou PR událostí, při níž se vedle odhalení nového loga natvrdo ocitují hodnoty značky. Mimo tiskovou zprávu je naplňování hodnot komplikovanější, tedy dražší. A pokud nedržíte v ruce silnou nosnou myšlenku, vzletná slova zůstanou uvězněná v powerpointové prezentaci bez odezvy v zákaznických preferencích a prožitcích, čili budoucích příjmech.

Je dobré věnovat se přípravě a provedení redesignu, ale stejně poučné je sledovat jeho dopady na běžný život firmy a vyhodnotit jeho přínos pro značku ze změny chování všech, kteří se značkou nakládají. Této debaty se grafici a agentury nezúčastňují, jsou najímáni na další nápady, případně dodatečné úpravy. V tomto rychloobrátkovém cyklu značka prochází neustálým hledáním jejího grafického vyjádření. A tak ani po letech „šetrného“ utrácení nemáte v ruce žádnou hodnotu.

Když není značka ukotvená mentálně, redesign identity připomíná nákup kreativy v akci. Brand kurátoři a konzultanti používají mnoho nástrojů k nastavení propozice značky, která může účinně pomoci tvůrcům identity. Dívat se na značku přes logo totiž nestačí. Vizuální prvky jsou zkratkou k cílům, které jsou sice okamžitě vidět, ale o skutečném profilu značky nemusí říkat vůbec nic. Zatímco vizuální jazyk stárne rychle, hodnoty a pozice značky se rodí a umírají daleko pomaleji. Každá změna identity je především investicí do myšlení. Nízké ceny grafických služeb umožňují nekonečný přísun vizuálních impulsů, které svádí, maskují a zahlcují. Estetika nenahradí významy.

Způsob práce s designem dokládá mentální vyspělost a není jen estetickou záležitostí. Většina firem stále vnímá design jako projekt fintění konečného vzhledu, přičemž v sobě ukrývá procesní metodu a zdroj inovací. Jestliže se značka definuje jako místo v hlavách lidí, pak by její hodnocení mělo obsahovat i změny chování a jednání majitelů, manažerů, obchodních partnerů a zaměstnanců včetně potenciálních. Je na čase přemýšlet o značce jako o vnitrofiremní službě. Už jen proto, že projevem značky je i chování personálu. V tomto smyslu už logo není razítkem nebo nákladnou dekorací, ale spojujícím prvkem a soustředěným vyjádřením hodnot.

Lumír Kajnar
psáno pro MarketingSalesMedia 5/2014

Pokračování a obrazovou přílohu najdete v článku Co nového o sobě řekly značky v roce 2013

Marketing & Media

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej ostatním.

Komentáře

Vložit komentář






Zobrazit KLASICKOU verzi